Sociale media en zoekmachines bepalen wat je te zien krijgt in je tijdlijn en zoekresultaten. En dus ook wat je niet te zien krijgt. Hoe zit dat?
Wat heeft jou interesse?
Zoekmachines, sociale media en andere online gratis diensten willen graag dat je zo lang mogelijk op hun platform blijft. Hoe langer je blijft hangen, hoe meer advertenties ze namelijk kunnen verkopen. Om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk blijft hangen, is het van belang dat ze je artikelen, berichten of video’s laten zien die aansluiten bij jouw interesses. Houd je bijvoorbeeld van katten, dan zal je eerder geneigd zijn nog even dat ene kattenfilmpje te kijken, dan dat hondenfilmpje.
Je profiel wordt gecreëerd
Doordat online platforms steeds beter weten wat de interesses zijn van hun gebruikers, weten ze steeds beter wat voor berichten, artikelen en video’s ze moeten laten zien om de aandacht te behouden. Hierdoor kom je, vaak zonder dat je het zelf doorhebt, in een filterbubbel terecht. Want je krijgt alleen nog maar informatie te zien die je bevalt (en waar je op doorklikt). Andere informatie en vaak ook andere meningen verdwijnen op den duur uit beeld. Een filterbubbel hoeft niet erg of negatief te zijn, zolang je er maar bewust van bent.
In de filterbubbel
Specialistische software verzamelt van elke internetgebruiker gegevens om een profiel te creëren. Op basis van dit profiel worden interesses en voorkeuren in kaart gebracht. Andere software kijkt vervolgens welke artikelen, berichten of video’s hier het beste bij aansluiten. Op het moment dat iemand klikt op zo’n resultaat wordt dat opgeslagen en wordt het profiel weer wat verder aangevuld. Deze specialistische software is opgebouwd uit zogeheten ‘algoritmes’. In de kern doen ze niet meer dan zeggen ‘als dit dan dat en als zus, dan zo’.
Meer weten?
Heb je een vraag of wilt je meer weten over SeniorWeb?
Bel naar 030 – 276 99 65 of ga naar Seniorweb.nl/zin