Museum Boijmans Van Beuningen leende haar oude meesters uit aan musea in Tokio en Osaka. Hoe zagen 660.000 Japanners vijftiende- en zestiende-eeuwse meesters uit de verzameling van Rotterdam?
Reacties
Nu zijn de negentig klassieke topstukken terug in Rotterdam en zijn ze voor ons te zien met reacties erbij van de bezoekers in Japan. Door Japanse ogen dus. Een van de absolute topstukken van de tentoonstelling is De toren van Babel van Pieter Bruegel.
Met andere ogen
Opvallend is hoe anders in Japan naar dit schilderij gekeken is. De kunstwerken werden niet ervaren als Bijbelse vertelling, maar als realistische voorstellingen uit een fascinerende tijd. Het museum kreeg vragen als: ‘Hoe hoog was de toren?’, ‘Hoe ziet deze er van binnen uit?’, ‘Hoeveel mensen zijn er aan het werk op de toren?’ en ‘Waar stond hij?’ Naast dit beroemde schilderij zijn in deze expositie nog 38 schilderijen, 43 prenten en tien beelden uit de museumcollectie te bezichtigen
BABEL – Oude meesters terug uit Japan tot 21 mei. Boijmans.nl
Fotocredits afbeelding boven: Pieter van der Heyden, De grote vissen eten de kleine, 1557, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Uit de nalatenschap van Dr. J. C. Bierens Haan 1951