
Thrillerschrijver Loes den Hollander:
‘Ik moet echt voorkomen dat de personages me uit mijn slaap houden’
Ze sluit een verbond met haar personages waar niemand tussen komt. Dat maakt dat befaamd thrillerschrijver Loes den Hollander (1948) echt moet ‘afkicken’ als een boek is afgerond en de wereld ingaat. In haar zojuist verschenen 31ste thriller, Een halve leugen, laat ze zien dat alles altijd twee kanten heeft. Relativeren in het leven is een groot goed.
Je hebt al stapels thrillers op je naam staan. Wat drijft iemand om zoveel over moord en doodslag te schrijven?
“Dat vraag ik me ook wel eens af. Ik denk dat ik de spanning die me overkomt tijdens het schrijven heel leuk en misschien ook een beetje verslavend vind.”
En waarom lezen zoveel mensen zo graag thrillers, denk je?
“Ik denk dat lezers ook graag spanning voelen en dat ze willen meedenken over wat er aan de hand kan zijn.”
Je schrijft gestaag door aan een omvangrijk oeuvre. Maak je als schrijver werkdagen? Hoe weet je zo productief te zijn?
“Ik schrijf als de gedachten die te maken hebben met een verhaal me zó in beslag nemen dat er maar één manier is om ze kwijt te raken. Dat is in de eerste periode meestal hooguit een uur per dag, maar als het verhaal body begint te krijgen, schrijf ik zowel ’s morgens, ’s middags als ’s avonds een tijdje. Tot 22 uur, dan moet ik stoppen, om te voorkomen dat de personen uit het boek me uit mijn slaap houden. Meestal lukt dat.”
Waar haal je steeds opnieuw weer inspiratie vandaan?
“Ik zoek niet, ik laat een nieuw onderwerp op me afkomen door ervoor open te staan. En tot nu toe blijven nieuwe onderwerpen en verhaallijnen gelukkig op me afkomen.”
Heb je er intussen de vinger op weten te leggen waar jouw ‘succesformule’ hem in zit?
“Ik denk dat herkenbaarheid een grote rol speelt. Daardoor kan een lezer het gevoel krijgen dat hij of zij betrokken is bij het verhaal. Herkenbaarheid brengt ook een risico met zich mee, omdat daardoor emoties naar boven kunnen komen die ongewenst zijn. Daar valt bij mijn manier van schrijven niet aan te ontkomen.”
Je nieuwste thriller is Een halve leugen. Kun je iets over de titel zeggen?
“De titel zit helemaal verweven in het verhaal en dat valt alleen te ontdekken als je het verhaal leest.”
Een halve leugen draait om een groot geheim in het leven van Bettina Drijver en haar volwassen dochter. Wat maakt het dat dit de relatie tussen moeder en dochter zo onder druk zet?
“Het grote geheim brengt de moeder niet alleen in verlegenheid, maar maakt haar ook super onzeker over waarheid en werkelijkheid. Daardoor komt ze gevoelsmatig in een spagaat terecht.”
En wat is de rol van vader Dries in dit geheel?
“Vader Dries vecht tegen de bierkaai.”
Je schrijft bijzonder empathisch. Hoe weet je gevoel in een spannend boek te leggen?
“Ik duik volledig in het verhaal en ook in de mensen die een rol spelen, goed en slecht. Tijdens het schrijven bestaan ze echt voor mij, ze zijn er. Ik praat niet met anderen over wat er allemaal gebeurt, ik sluit een verbond met hen waar niemand tussen komt. Dat betekent ook dat ik later, als het boek is afgerond en door ‘een buitenstaander’ beoordeeld wordt, echt moet afkicken.”
Waarom moet iedereen Een halve Leugen lezen?
“Het onderwerp is een herkenbaar gegeven in de huidige maatschappij en ik heb geprobeerd om te laten zien dat alles altijd twee kanten heeft. Ik vind relativeren in het leven heel belangrijk.”
Toen je vorige thriller Wurgcontact verscheen, had je de aanzet voor Een halve leugen al geschreven. Geldt dat nu ook, voor alweer een volgende thriller?
“Ja, hoewel ik dit nog niet van plan was. Ik dacht: eerst een beetje bekomen van Een halve leugen en dan ergens begin 2026 aan een nieuw verhaal gaan denken. Maar de inspiratie had andere plannen. Ik ben dus aan thriller 32 begonnen. Rustig aan, dat nog wel.”
Over het boek
Als de waarheid te erg is, geloof je dan liever een halve leugen? Het leven van Bettina Drijver komt op zijn kop te staan als haar dochter een vreselijk geheim onthult. Een geheim dat zo pijnlijk is, dat Bettina het amper kan geloven. Spreekt haar dochter de waarheid, dan is alles waar Bettina in gelooft een leugen. Is wat haar dochter beweert een leugen, dan zal hun relatie nooit meer dezelfde kunnen zijn. Verscheurd door twijfels gaat Bettina op zoek naar antwoorden. Maar wat zij te weten komt gaat alle begrip te boven…
(Een halve leugen, AW Bruna, € 22,99)
Over de schrijver
Loes den Hollander (1948) schrijft al vanaf het moment dat ze kon lezen. Aanvankelijk poëzie, later columns, daarna verhalen en ten slotte haar eerste boek. Toch kwam het nooit in haar op om van schrijven haar beroep te maken, omdat ze zich helemaal richtte op haar carrière in de gezondheidszorg. Dat veranderde toen ze in 2001 een verhalenwedstrijd won. Vanaf dat moment ging er voor haar gevoel een luik in haar hoofd open waar een onstuitbare lading teksten achter zit die zich allemaal verdringen om te worden opgeschreven. Toen ze in 2006 haar carrière als directeur van een gezondheidszorginstelling beëindigde, vond ze vrijwel tegelijk een uitgever voor Vrijdag, haar eerste literaire thriller. Daarna volgde al snel het zinderende Zwanenzang en sindsdien is schrijven haar voornaamste bezigheid. In 2013 schreef zij het geschenkboekje Nooit alleen ter gelegenheid van de Maand van het Spannende Boek. Inmiddels verschenen er van haar hand meer dan 30 thrillers, verhalenbundels, novelles en romans. Op 24 oktober 2021 ontving Loes De Max Gouden Vleermuis voor haar hele oeuvre.
Zin in?
Wij geven 3 exemplaren van Een halve leugen weg. Kans maken? Deel je gegevens in onderstaand winformulier en wie weet. Meedoen kan t/m 29 oktober 2025