
Groeien op Instagram
4x granfluencers (v, 50+)
Van silversister tot wandelfluencer: naast de duizenden jonge influencers die de social-mediaplatforms domineren, zijn de zogenaamde granfluencers bezig met een opmars. Francesca, Sybylle, Lorraine en Masja vertellen hoe ze het vak zijn ingerold en wat de titel Influencer hen oplevert. ‘Influencer worden was niet mijn ambitie. Het is me overkomen.’

De Greyhairfluencer
@silver.isthenew.black
Instagram: 456 K volgers
TikTok: 40,7 K volgers
Francesca Leering (1969) is ondernemer, grafisch vormgever, grey hair influencer en model. Ze heeft twee kinderen – net als haar man, met wie ze 17 jaar is getrouwd en een samengesteld gezin vormt.
‘Vergis je niet: een goede reel maken kost veel tijd’
Francesca Leering (1969) is ondernemer, grafisch vormgever, grey hair influencer en model. Ze heeft twee kinderen – net als haar man, met wie ze 17 jaar is getrouwd en een samengesteld gezin vormt. “Het was absoluut geen bewuste keuze om grey hair influencer te worden. @silver.isthenew.black is organisch gegroeid. Of beter gezegd: geëxplodeerd. Met dank aan Corona. Wereldwijd moesten alle kapsalons dicht. Daardoor gingen vrouwen online op zoek informatie over grijs haar. Mijn Instagramaccount was destijds – zeker in Nederland – nog een niche.
Begin 2019 zei mijn man: ‘Waarom stop je niet gewoon met kleuren? Grijs haar staat je vast mooi. Het scheelt ook geld en tijd.’ Daar maakte hij een punt. Rond mijn slapen had ik geen pigment meer, daar pakte de verf steeds slechter. Elke twee weken zat ik bij de kapper, met allergische reacties als gevolg. In het jaar voor Covid uitbrak, dacht ik: ik geef mijn grijze haar een kans. Mijn haarkleur is van nature donkerbruin, tegen zwart aan. Die spierwitte uitgroei vond ik erg mooi, ik voelde me de laatste tijd bijna schuldig als er weer een bak verf overheen ging. Ik besloot….
De Reisfluencer
@my.yellow.suitcase
Instagram: 669 volgers
Sybylle Kroon (1964) is getrouwd met Edwin en reist als freelance (reis)journalist acht maanden per jaar de wereld rond.
‘Mensen zeggen: ‘Lekker hoor, zo vaak op vakantie.’
Maar op persreis gaan is hard werken’ “Dat ik door mijn reisverhalen mensen zo gek krijg dat ze zeggen: ‘Daar wil ik heen’ is leuk meegenomen. Maar het is niet mijn doel. Anders dan anderen zie ik mezelf niet als influencer, dat is echt iets van deze tijd. Ook voordat ik online actief was, kreeg ik reacties op mijn verhalen in de krant. Ik wil vooral inspireren en informeren. Natuurlijk schrijf ik vanuit mezelf, maar ik probeer tegelijkertijd objectief te blijven. Laatst ontving ik via Instagram een berichtje: ‘Ik zie dat jij regelmatig in Berlijn bent. Wat moeten we beslist zien?’ Dan mail ik terug of ik verwijs voor tips naar mijn website My Yellow Suitcase. Geel is echt mijn kleur.
Zolang ik me kan herinneren, reis ik met een gele koffer. Toen ik tijdens corona niet kon reizen, ben ik mijn reisverhalen gaan uploaden. Zie het als een virtuele koffer vol inspiratie en verhalen. Op Instagram doet mijn gele koffer het hartstikke goed. In de reiswereld wordt ‘ie regelmatig door reisagenten en influencers herkend. Tot mijn 50ste was ik allround journalist. Soms schreef ik een reisverhaal naar aanleiding van een vakantie. Tot de krant mij in 2014 vroeg of ik vaker…
De Fashionfluencer
@littaur
Instagram: 1510 volgers
TikTok: 1337 volgers (@lorrainelittaur)
Lorraine Littaur (1950) is een stijlgoeroe met een hart van goud. Ze is een van de hoofdpersonen uit de realityserie De Grannies van Amsterdam. Ze is weduwe en heeft een zoon. Geboren in de Big Apple noemt ze Nederland nu haar thuis.
‘Mijn clientèle bestaat uit vrouwen én mannen in de leeftijd van 19 tot 85 jaar’
“Vraag je mij hoeveel uur ik per week werk, quote ik Karl Lagerfeld: ‘Ik werk niet, het is mijn passie.’ Vóór de realityshow De Grannies van Amsterdam verdiende ik een centje bij als stylist en personal shopper. Daarnaast gaf ik – en geef ik nog steeds – verkooptrainingen. Nu ik met mijn hoofd op televisie ben en ook een Instagram- en TikTok-account heb, krijg ik steeds meer aanvragen voor stylingadvies. Heerlijk, het kan mij niet druk genoeg zijn. Mijn nieuwe leven als influencer brengt tot op heden alleen maar positiviteit, maar ik vind het nog steeds onwerkelijk dat ik op straat word herkend. Laatst stapte ik de tram uit en toen zei de tramconducteur: ‘Dag Lorraine.’
Toch smaakt het naar meer. Onlangs heb ik me ingeschreven bij een castingbureau. Misschien zie je mij nog eens terug in een reclame of wie weet, zelfs in een film. Van nieuwe ervaringen krijg ik energie. Nieuwe dingen leren houdt mijn geest scherp. God, wat heb ik gestruggeld met het monteren van de video’s voor social media! Soms voelde ik me een complete idioot. Maar dankzij de hulp van een slimme jongeman heb ik het inmiddels aardig onder de knie. Ik studeerde Engels aan de Universiteit van New York en deed vervolgens de businessschool. Dat ik gevoel heb voor mode en styling ontdekte ik pas op mijn 28ste. Ik woonde toen vier….
De Wandelfluencer
@eerlijkeschoonheid
Instagram: 98,7 K volgers
TikTok: 50K volgers
Masja de Jongh (1970) is schoonheidsspecialiste en heeft een salon aan huis. Ze is getrouwd en heeft twee kinderen.
‘Ik film mezelf met mijn mobiel en upload de video direct, zonder bewerking’
“Influencer worden is niet mijn ambitie. Het is me overkomen. Wat ik wil uitdragen, is positiviteit. Het raakt me als ik mailtjes krijg van volgers die zeggen dat ze dankzij mijn wandelvideo’s tien kilo zijn afgevallen. Of door in beweging te komen hun scheiding beter konden verwerken. Toen ik in 2019 begon met wandelen, was ik zelf ook een wrak. Ik was zwaarlijvig en had last van ontstoken scheenbeenvliezen. Lopen lukte nauwelijks. Van mijn manueel therapeut moest ik gaan wandelen. ‘Al is het maar 5 minuten per dag.’ Na een half jaar trainen, liep ik drie kilometer in dertig minuten. Dat gaf zo’n kick. Inmiddels zit ik op 60 tot 80 minuten per dag, 365 dagen per jaar.
Al 2400 keer wandelde ik mijn rondje over de Kanaaldijk. Op een mooie ochtend in maart 2024 besloot ik spontaan een wandelvideo te posten op mijn Instagramaccount. Ik zette mijn telefoon tegen een lantaarnpaal en liep acht seconden door het beeld. Ik postte de video om half zeven ‘s morgens – ik had destijds 500 volgers – en schreef in de caption: ‘Min 30 kilo. Ik wandel elke ochtend 6,5 kilometer en dat heeft mijn leven veranderd.’ Die middag zei mijn dochter: ‘Mam, heb je je Insta gezien? Je gaat viral!’ In een halve dag had ik honderden nieuwe volgers erbij en zat mijn DM vol met vragen: ‘Hoe houd je vol? Wat neem je voor ontbijt? Op welke schoenen loop je?’ De volgende ochtend maakte ik een video waarin ik alle…
Verder lezen?
Lees het vervolg van de interviews met de granfluencers in ons extra dikke zomernummer Zin 8/9. Nu in de winkel. Of bestel ‘em hier online.
Interviews: Petra Schouten Media. Foto’s: Mariem Kolmschot
De beste artikelen in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief