Het probleem van de jongere generatie is niet dat ze alles al heeft, maar juist dat ze steeds minder heeft. Muziek is niet meer iets wat je bezit, in de vorm van rekken vol platen of cd’s. Muziek is een abonnement. Een abonnement op alle muziek die ooit is gemaakt, op elk moment en via elk apparaat online te beluisteren.
Abonnee worden?
Met film en televisie gaat het, met het verder oprukken van Netflix en andere abonneediensten, in snel tempo dezelfde kant op. Ook doodgewone fysieke producten zijn inmiddels verkrijgbaar in abonnementsvorm: elke maand een doos scheermesjes per post, een auto huren via Green Wheels, maaltijdboxen van Hello Fresh met eten voor een week.
Het is bewolkt
De meeste nieuwe abonnementsdiensten hebben internet als uitvalsbasis. Steeds meer digitale producten en diensten verhuizen naar the cloud, de onzichtbare datawolk die boven het internet hangt. Netflix en Spotify zijn typische clouddiensten: de muziek en films staan ergens ver weg op een server te wachten tot je als klant besluit ergens naar te luisteren of te kijken. Ook professionele software wordt steeds vaker op die manier aangeboden.
Eindeloze mogelijkheden
Bedrijven kunnen enorme winst in efficiency behalen en voor jou als consument zijn de toepassingen van clouddiensten legio. Je boekenkast, je financiële administratie, je complete foto- en videocollectie: technisch is het allang mogelijk om dat allemaal in de cloud te bewaren en niets meer fysiek in huis te hebben. Of je dat ook wilt is iets anders, natuurlijk. ‘Spullen’ kunnen ook emotionele waarde hebben en bovendien is de cloud niet onomstreden. Denk aan privacykwesties: is je data wel in veilige handen? De grote spelers in de cloud – Google, Apple, Amazon, Netflix – zijn ook nog eens allemaal Amerikaanse bedrijven. Economisch botert het even niet zo tussen Europa en Amerika: wat heeft dat voor gevolgen?
Zin in meer? In Zin magazine lees je het complete verhaal.
Zin 9 ligt nú in de winkel. Of bestel ‘em hier!