Fidel wordt verliefd op een meisje vol geheimen. Tijdens een schoolreis pleegt ze zelfmoord. Jaren na haar dood zoekt Fidel uit wie zij als persoon was.
Verscheen op 14 februari bij De Arbeiderspers
Het verhaal
Fidel Hulshoff verliest zijn hart, en ook bijna zijn ziel, aan een uitzonderlijk mooi, excentriek meisje. Ongemerkt raakt hij verstrikt in het leugenachtige web waarin zij gevangenzit. Wanneer ze tijdens een schoolreis naar Rome voor de ogen van haar klasgenoten een eind aan haar leven maakt, blijft hij achter met een gevoel van schuld en de kwellende vraag: wat was er met haar aan de hand? Jaren later lukt het Fidel haar familie op te sporen. Als bioloog doet hij aan de zuidwestkust van Europa, diep in de bergen, onderzoek naar het leefgebied van kameleons. Teruggeworpen op zichzelf in de zinderende augustushitte ontdekt hij dat er in de menselijke jungle niet zoiets bestaat als ‘een verlossend antwoord’.
De auteur
Tessa de Loo (1946) debuteerde met De meisjes van de suikerwerkfabriek, waarvoor ze o.a. de Anton Wachterprijs ontving. Inmiddels is ze de auteur van een veelzijdig en internationaal gewaardeerd literair oeuvre. Van haar oorlogsroman De tweeling zijn ruim een miljoen exemplaren verkocht.
Boekenclubrecensies
Fany van Hemelen: Het einde van het boek is voor de aandachtige lezer geen verrassing. Toch is Pangea in het algemeen een goed geschreven verhaal over schuld en verdriet nu en in het verleden.De kameleons zijn steeds aanwezig en staan vaak symbool voor de personages hun ervaringen en gevoelens. Net zoals de hoofdrolspelers kunnen zij ook altijd weer opnieuw beginnen en veranderen…lees verder
Mieke Wijnants: De roman spreekt mij deels aan, omdat er voor mijn gevoel te veel over kameleons en dinosaurussen wordt verteld, iets waar ik totaal niks mee heb. Het verhaal van Fidel, Sacha en familie vind ik een stuk beter alhoewel ik al vrij snel mijn eigen idee had hoe het in elkaar zat en dit ook wordt bevestigd…lees verder
Sacha Zuidersma: Ik vond het mooi boek om te lezen, en een boek wat makkelijk weg leest. Je kunt je in sommige problemen in het boek goed herkennen. Hoe je omgaat met verlies van een dierbare en de soms moeilijke relatie met je ouders. Het enige minpunt vond ik de stukken over de kameleons en de dinosaurussen. Voor de rest zeker een aanrader…lees verder
Paul Weij: Als je eenmaal in het boek zit word je vanzelf meegetrokken naar het einde (dat je de uitkomst uiteindelijk wat voelt aankomen doet daar voor mij niets aan af). Ook goed vind ik hoe de (bij)rol van de kameleons ingepast is in het verhaal. Tussen de bewegingen en gedragingen van de hoofdpersonen worden soms wetenswaardigheden over deze beestjes gedicteerd die overeenkomen of aanvullen…lees verder
Gerda Scholts: Tessa de Loo heeft een prettige, trage schrijfstijl die je meetrekt in het verhaal. Daardoor leest het als een trein, ook al heb je, zoals ik, niets met kameleonen. Ik kon me goed identificeren met het hoofdpersonage Fidel, hoewel het voor een vrouw van 50plus lastig blijft om je daarin te verplaatsen…lees verder
Anneke van Dijken: Het verhaal is niet echt origineel, bij tijd en wijle had ik het gevoel dat ik het verhaal in een andere vorm al eens eerder had gelezen. Toch verraste het plot mij, ook al werd er af en toe naar gehint, maar wilde je dat niet geloven omdat het te bizar overkwam, net zoals een ander weetje in het verhaal, al zal dat voor altijd een gissen blijven of dat wel zo is…lees verder
Marion Christianen: Het boek komt wat moeilijk op gang, ook door de verhaallijn in heden en toekomst en de gedetailleerde beschrijving, pas op ¾ gaat het echt boeien en wil je graag verder lezen naar het einde…lees verder
Dit boek ook gelezen? Stuur je recensie naar ons op via boekenclub@newskoolmedia.com of plaats hieronder een reactie! We zijn benieuwd naar jouw mening.
Nieuwsgierig?
Stemmen
Hoeveel sterren geef jij Liefde in Pangea?
Discussiëren doe je zo!
Wij horen graag jouw mening! Wil je iets met ons en de deelnemers van de boekenclub delen? Reageer dan met het reactieformulier onder dit artikel. Wij houden het in de gaten en komen op de vraag of opmerking terug.