Autoliefhebbers op naar het Louwman Museum! Hier zijn dertien verschillende modellen van de Porsches die de rijkspolitie tussen 1962 en 1996 in gebruik had te bekijken. Het is voor het eerst dat alle modellen zijn samengebracht.
Gevaar op de weg
Snelwegen zonder vangrails en vluchtstrook zorgden voor steeds meer verkeersslachtoffers. Maatregelen zijn dringend noodzakelijk, vindt de overheid. Voor een proef mag politiechef luitenant Kees Vogel in Stuttgart één Porsche bestellen voor de Rijkspolitie. In november 1960 krijgt hij de sleutels van de eerste Porsche 356 B Cabriolet met een prijskaartje van 17.600 gulden. Als de minister van Justitie in 1962 de Sectie Bijzondere Verkeerstaken officieel wordt, bestelt Vogel onmiddellijk twaalf extra cabrio’s. Het zijn de beginjaren van een dienst die later wordt omgedoopt in Surveillance Auto Snelwegen (SAS) – ook wel Porschegroep genoemd.
Opvallen en opvoeden
Door zo’n twintig kilometer sneller te rijden dan de rest van het verkeer, lijkt de politie overal te zijn. Een geopende kap is onder alle weersomstandigheden een ‘heilig moeten’. Dicht rijden wordt afgekocht met een rondje koek voor de collega’s. De surveillanten gaan altijd onberispelijk gekleed, ongeacht de buitentemperatuur. Een overhemd met korte mouwen of je helm even af? Ondenkbaar. Als je wordt betrapt, komt je dat op een berisping van je commandant te staan. Snel zijn ze ook. Daarom mogen de eerste jaren alleen agenten met een ‘groot verantwoordelijkheidsgevoel’ in Porsches rijden, getrouwd en met minimaal een kind. Een dienst duurt twee dagen; de agenten slapen ’s nachts in hotels langs de snelweg.
Behalve de dertien verschillende Porsches maken ook de door de Rijkspolitie gebruikte Range Rover, twee BMW-motorfietsen en Rijkspolitie uniformen deel uit van de tentoonstelling. De tentoonstelling ‘Rijkspolitie Porsches’ van 8 juli t/m 4 september 2016 in het Louwman Museum in Den Haag.