De kans is groot dat je een van de ruim vijf miljoen mensen met een LinkedIn-profiel bent en de kans is even groot dat werkgevers daarop een kijkje nemen als je solliciteert. Belangrijk wapen in de strijd voor een baan is daarom een up-to-date profiel. Hier kun je je onderscheiden van de concurrenten. Maar hoe doe je dat?.
Netwerk als een dolle
Een gemiddeld LinkedIn-profiel heeft al snel vijfhonderd connecties. Dit betekent dat een werkgever gemakkelijk een groot aantal potentiële kandidaten kan bereiken. Omgekeerd betekent dit ook dat je veel meer bedrijven kunt bereiken. LinkedIn geeft de mogelijkheid om te linken met zakelijke contacten waarna je elkaar berichten kunt sturen. Zorg dus dat je verbonden bent met al je connecties. Interessante contacten kun je bijvoorbeeld opdoen via LinkedIngroepen rond een thema of je beroep. En gebruik LinkedIn dagelijks. Zo kun je vlug een actueel netwerk opbouwen.
‘Manager’, niet ‘tijger’
Leg goed uit waarnaar je op zoek bent. Niet naar een ‘nieuwe uitdaging’, maar geef een beschrijving. Gebruik zoekwoorden waarop je te vinden bent. Bijvoorbeeld ‘salesmanager’ en laat die minimaal vijf keer terugkomen. Stel dat recruiters op zoek zijn naar een verkoper die ook accountancy beheerst, dan zoeken ze op termen die daarmee verband houden. Heb je alleen salesmanager opgenomen, maar niet dat je ook als accountant uit de voeten kan, dan kom je niet in de resultaten voor. Bedenk ook dat recruiters niet zoeken op ‘salestijgers’, maar wel naar salesmanagers.
Wijnglas, kind, zonnebril
Kies voor je LinkedInprofiel een zakelijke foto. Geen zonnebrillen, kinderen of, erger nog, een glas wijn. Je presenteert je als professional. Bekijk je profiel ook eens van een afstandje. Een van de eerste dingen die een werkgever doet als hij je cv interessant vindt, is je naam googelen. Sta dus stil bij wat er over je te vinden is, en of je LinkedInprofiel een goede indruk maakt.