In Zin 6 vertellen bekende acteurs en actrices over geraakt worden door het werk van collega’s, maar hier zetten we hun eigen werk nog even in het zonnetje:
Loes Luca vertelt in de Zin van deze maand hoe zij als twintiger werd geraakt door de film Death in Venice. Een oudere man wordt verliefd op een jongeman en verft zijn haar in een poging de vergankelijkheid van het leven uit te stellen. Ook in In de Ban van Broadway speelt vergankelijkheid een grote rol, dit keer over de vergankelijkheid van roem. Luca speelt daarin een beroemde, maar ouder wordende actrice en Tjitske Reidinga de nieuwkomer die haar plaats wilt innemen. Vanaf 24 mei in het De La Mar Theater in Amsterdam.
We schreven er al eerder over in Zin: Adelheid Roosens Wijksafari. Roosen en de spelers laten zich daarvoor elke keer opnieuw een aantal weken adopteren door bewoners van een nieuwe wijk. Ze wonen en leven met hen samen en leren elkaar op een intensieve manier kennen. Die ontmoetingen vormen de basis van een voorstelling. Eerder al in Utrecht, het Amsterdamse Nieuw-West en zelfs in Mexico. Dit keer is de Bijlmer aan de buurt. Van 11 mei tot en met 26 juni. Kijk hier voor meer informatie. In het najaar gaat Adelheid door met Niet meer zonder jou.
Hans Kesting wist tijdens zijn drukke repetitieschema even tijd te maken om Zin te vertellen waardoor hij ooit flink werd geraakt, maar waar was hij eigenlijk voor aan het repeteren? Hij kruipt de komende tijd in de huid van een SS-officier in de theaterbewerking van De Welwillenden naar het boek van Jonathan Littell (Van Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam). Van 18 tot en met 28 mei in de Amsterdamse Stadsschouwburg en daarna op tournee langs de Nederlandse theaters.
Ook Gijs Scholten van Aschat, die in Zin vertelt over een stuntelende maar ontroerende Johnny Kraaijkamp senior, speelt in een boekbewerking van Toneelgroep Amsterdam: Het jaar van de Kreeft van Hugo Claus. Nu op tournee langs de Nederlandse Theaters. Maar hij vertelde ook over iets wat hem recent heeft geraakt in de kunsten. Hij bezocht met vrouw en kinderen het Chicu Art Museum op het Japanse eiland Naoshima. “Elke ruimte in het museum was gewijd aan een één kunstenaar: Monet, Turrel of De Maria. Voor we de ruimte betraden moesten we eerst onze schoenen uitdoen, onze telefoons uitzetten en vroegen ze ons verder te zwijgen. Het enige wat je deed was kijken, het kunstwerk en de ruimte op je in laten werken. Niet meteen erover praten, of het fotograferen, maar in stilte het ondergaan. Tegenwoordig is er in musea vaak niet eens de ruimte en rust om goed te kijken en ergens bij stil te staan, maar op dit hele eiland werd de beeldende kunst gevierd op een ingetogen en uiterst smaakvolle manier. Dat raakte me en inspireerde me.”
Antoinette Jelgersma speelt nu in The Little Foxes van het Nationale Toneel, een groots familiedrama over geld en geluk. Tot en met 11 juni in de theaters.