De Ice Bucket Challenge, De Harlem Shake, populaire hashtags en spraakmakende reclames: opeens zijn ze er. Wat maakt iets tot een hype? En hoe komt het dat we zoiets vervolgens overal terug zien? Het Moti Museum geeft aan de hand van honderd hypes antwoord op deze vragen.
Reclamebeelden en social media spelen een grotere rol dan ooit. Via allerlei accounts vechten de commercials om de meeste aandacht. Maar wat is precies doorslaggevend en hoe ontstaat een hype? Aan de hand van de honderd geselecteerde hypes zoekt de tentoonstelling Planet hype naar een overeenkomst. Herinneren we ons nog het beeld van het transgender lingeriemodel van de Hema? Door een simpele foto ontplofte het wereld wijde web. Wanneer zoiets gebeurt en niemand het ergens anders over heeft, is de marketingtruc meer dan geslaagd.
De tentoonstelling duikt niet alleen in de reclamewereld, maar onderzoekt ook de kant van social media. Soms is er ook een eenvoudig verschijnsel als de Harlem Shake dat zich via Facebook en Twitter ontpopt tot een groot fenomeen. Het leidde bijvoorbeeld tot deze swingende moves van het voetbalelftal van Cambuur.
Benieuwd naar deze verhalen achter deze en nog veel meer hypes? Planet Hype loopt tot en met 13 maart. Meer informatie? Neem dan een kijkje op de site van het Moti Museum in Breda.