Hoe zag ‘politiek incorrecte’ schilder- en prentkunst in de zestiende eeuw eruit? Bekijk het in de tentoonstelling De ontdekking van het dagelijks leven – van Bosch tot Bruegel!
Als eerste museum wereldwijd brengt Museum Boijmans Van Beuningen een expositie over de zestiendeeeuwse genreschilderkunst. Drie generaties kunstenaars, beginnend met Jheronimus Bosch en eindigend met Pieter Bruegel, ontketenen een ware revolutie in de kunst. Voor het eerst maakte religie en portretten plaats voor het dagelijks leven als inspiratiebron voor de schilderkunst.
Hun schilderijen en prenten weerspiegelen met humor en zelfspot de maatschappij en gaan de keurigheid voorbij. Conservatoren Peter van der Coelen en Friso Lammertse zijn het erover eens: “Je kunt niet naar Bruegel kijken zonder op z’n minst te glimlachen. Dat vonden zijn tijdgenoten trouwens ook al.”
De vogelnestrover (1568) – Pieter Bruegel. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen.
De marskramer (ca. 1500) – Jheronimos Bosch. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen.
Met topstukken van Jheronimus Bosch en Pieter Bruegel de Oude, maar ook van Quinten Massys, Lucas van Leyden, Pieter Aertsen, Jan Sanders van Hemessen en Marten van Cleve, toont het museum de top van deze pioniersgeneratie. Tezamen brengen zij een wereld van ongelijke liefde, kwakzalvers, schaatsende menigten en feestgedruis tot leven.
De ontdekking van het dagelijks leven – van Bosch tot Bruegel, van 10 oktober 2015 t/m 17 januari 2016 bij Museum Boijmans Van Beuningen. Meer weten? Klik hier.
Bovenstaand beeld:
Winterlandschap met schaatsers en vogelknip (1565) – Pieter Bruegel. Collectie Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel.
Zuidelijke Nederlanden (ca. 1500) – Diptyque Satyrique. Collections artistiques de l’Université de Liège.