Papier plakken, scheuren, overlappen en schuren. En soms krijgen nog een verflijntje. Voilà, de werkwijze van de Amerikaanse kunstenaar Mark Bradford. Speciaal voor het GEM maakt hij een installatie van schilderijen en sculpturen die geïnspireerd zijn op zestiende- en zeventiende-eeuwse zeekaarten. Bradford (1961) geeft aan dat zijn werk vele lagen bevat. Niet alleen letterlijk door de lage papier maar ook door de associaties die worden opgeroepen. Waar zijn werken aan de ene kant sterke verwantschap hebben met de oude zeekaarten en hij ze titels meegeeft als No Time to Expand the Sea, bouwt hij ze op met materiaal dat hij uit zijn eigen omgeving haalt en dat een sterke sociaal economische lading draagt:
Tegelijkertijd opent ook in het Hammer Museum in Los Angeles een Bradford tentoonstelling. Op het vliegveld van deze stad is al langer zijn kunstwerk Bell Tower te bewonderen.
Mark Bradford t/m 18 oktober te zien in het GEM Den Haag, voor meer informatie klik hier.
Foto boven: Mark Bradford Sea Pigs 2014. Foto: Joshua White