Geregeld je sleutels kwijt? En je portemonnee, zonnebril, factuur, pinpas? De oplossing zit hem in ordenen, jezelf beter organiseren. De meeste tips om jezelf beter te organiseren, komen van mensen die de boel goed op orde hebben. Kleurencodes en opbergmappen werken voor die mensen heel goed, omdat het in hun aard ligt om te coderen, plannen en labelen. Maar als je van nature chaotisch bent, dan heb je weinig aan dat soort systemen. Daarom hier 5 simpele en effectieve tips om je directe omgeving, gewoonten en mindset te veranderen en orde aan te brengen in je leven.
1. Maak je omgeving eenvoudiger
Maak een ‘lanceerplatform’. Vind een plekje dicht bij de deur waar je je sleutels, jas, koffer en handtas kunt neerleggen. Leg daar ook een kleine to-do-lijst neer om je eraan te herinneren dat je de sportschool nog moet betalen en je boeken terug moet brengen naar de bibliotheek. Op weg naar buiten heb je alles zichtbaar op één plek in plaats van dat je ‘s ochtends naar tien verschillende dingen op tien verschillende plekken moet zoeken. Zo voorkom je dat je dingen vergeet of te laat komt.
Als je je ‘lanceerplatform’ eenmaal hebt ingericht, is het tijd voor de volgende stap: een grote schoonmaak. Want je huis of werkplek is ongetwijfeld ‘een tikje’ chaotisch en vol. Een grote schoonmaak betekent overigens niet dat alles de prullenbak in moet. Maar sommige dingen kunnen natuurlijk wel weg. Denk bij het selecteren niet: ‘waar kan ik dit voor gebruiken’ maar: ‘(hoe) kan ik zonder functioneren?’ Dat maakt de keus makkelijker. Probeer dingen die je niet per se nodig hebt weg te geven in plaats van weg te gooien. Tip voor na deze exercitie: voorkom dat nieuwe ‘rommel’ binnenkomt. Geen telefoonhoesjes of andere marketingspulletjes zoals notitieblokjes aannemen van bedrijven. In plaats van die notitieblokjes kun je bijvoorbeeld een whiteboard aanschaffen dat je steeds opnieuw kunt gebruiken.
2. Stel geen taken uit
Kost iets je twee minuten of minder om uit te voeren? Doe het dan meteen! Maak er een gewoonte van om je jas gelijk op te hangen als je binnenkomt. Als iemand belt, sla dan gelijk na het ophangen de contactinformatie op als je die nog niet hebt. En corrigeer jezelf. Als je merkt dat je sleutels op de eettafel liggen, leg ze dan weer terug op het ‘lanceerplatform’. Krijg je een melding dat een wachtwoord bijna verlopen is, stel het bedenken van een nieuw wachtwoord dan niet uit. Dat bespaart je een tripje naar de IT-afdeling omdat je over de deadline heen bent. Door direct een nieuw wachtwoord in te stellen, win je dus tijd. En omdat je het niet uitstelt, blijft er ook niet zo’n to-do-dingetje in je hoofd rondzwerven.
3. Doe rustig aan
Hoewel het tegenstrijdig lijkt, win je op de lange termijn tijd met rustig aan doen. Als we aan het haasten zijn, laten we onze pinpas bijvoorbeeld in de vensterbank liggen. Neem na betaling in de supermarkt ook altijd even de tijd om je pinpas netjes terug te stoppen waar die hoort. Dat voorkomt dat je later je jaszakken en tas moet omkeren.
4. Verander je mindset
Je denkt vaak nogal snel ‘het maakt niet uit of ik mijn boodschappen opberg’. Maar het maakt wél uit. Als je je boodschappen niet opruimt, heb je geen ruimte om ‘s ochtends ontbijt te maken en heb je bijvoorbeeld kans dat je je koffie omgooit en tijd verliest aan het opruimen daarvan. Vind je opruimen en huishoudelijke klusjes maar saai? Een kleine verandering van je mindset voor het organiseren van je zaakjes – daar belang aan hechten en er plezier in vinden – kan een wereld van verschil maken. Zorg er dus voor dat je kampioen wasopvouwer wordt. Breng er een spelelement in aan: probeer het zo effectief en snel mogelijk te doen, en kijk of je het steeds sneller kunt.
5. Wees niet te hard voor jezelf
Straf jezelf niet voor de slippertjes die je maakt. Als je te hard hebt gereden omdat je haast had en vervolgens een bekeuring krijgt, zie dat dan niet als falen maar als een reminder om het wat rustiger aan te doen.
Bron: Business Insider